Pilates øvelser med stor bold
Billede: Canva

Pilates øvelser med stor bold

Jeg er ikke den store atlet, og er generelt ikke vild med sport. Alle skal vel røre sig lidt en gang imellem? Jeg blev lige lokket med til en omgang pilates med min mor her den anden dag, og jeg er faktisk blevet vild med pilates. Især øvelser med den store bold.

7 Pilates øvelser med stor bold

Jeg har lige samlet fem af de øvelser, som vi skal igennem næste gang, at vi skal dyrke pilates.

Ved ikke om der er andre navne for disse specifikke øvelser, men jeg er altså stadig først igang med at udvikle mig til en pilates ekspert, så bær over med mig.

#1 Bold over hovedet squat

En god opvarmning til hele kroppen er at lave squats. Her kan du tage bolden og holde den over dit hoved, så du sikre, at din holdning er strukket. Fin øvelse at starte med.

#2 Hamstring curl

Du skal ligge fladt på ryggen og kigge op mod loftet. Placer dine fødder på bolden, mens du er helt udstrakt. Træk bolden frem og tilbage med dine baglår. Tror den hedder hamstring curl på engelsk. Dette er klart min yndlingsøvelse. Husk at holde dine arme fladt på jorden. Det er benene der skal gøre arbejdet.

#3 Armbøjninger med ben på bold

En god øvelse til at træne arme og balance. I stedet for at lave normale armbøjninger, kan man gøre det med benene på bolden. Jeg kalder det også bare pilates armbøjninger.

#4 Stående planke med arme på bold

En helt ny verden har åbnet sig op for mig. Træning med bold er bare noget helt specielt. Jeg nægter for alt i verden at lave en normal plane, men når jeg træner den med armene på bolden er det noget helt andet. Jeg føler ikke den samme smerte og ubehag ved denne øvelser, men den giver stadig godt, og endnu mere til balancen.

#5 Rygbøjninger på træningsbolden

Fødderne på jorden og bolden på den nederste del af maven. Hænder om bag hovedet, og så er det bare rygbøjninger ligesom man lavede dem i folkeskolen.

#6 Crossfit squat op ad væg

Det er primært crossfittere, som jeg har set lave denne øvelser. Den er god til at gå dybt med i squat. Normalt laver mange den med en tungere træningsbold, men hvis du laver øvelsen med en pilates bold, kan du altså også få nogle gode squats ud af det.

#7 Knæbøjninger

Du skal ligge på samme måde, som når du tager en armbøjning. Fødderne på bolden og armene strakte på gulvet. Du trækker bolden ind mod kroppen, holder armene placeret som de er og skyder røven i vejret.

Det er super dejligt at lave disse øvelser. Det kan klart anbefales.

Billig Fitness

Jeg vil gerne sende et stort tak til Billig Fitness, der via støtte har gjort denne artikel til en mulighed. Du kan finde alt muligt lækkert træningsudstyr på deres hjemmeside, blandt andet en trænings/pilates bold.


Advarsel: Jeg kan ikke holde styr på hvilke artikler der er mest reklamerende, men hvis du tager udgangspunkt i at alle mine blogindlæg er promoverende materiale for en virksomhed, og indser at hele internettet er betalt af nogle med en agenda, så er du godt forberedt. Jeg er ikke i tvivl om at meget af det jeg skriver er både faktuelt forkert og usagligt, det eneste jeg vil sige er, jeg har ingen onde intentioner, men husk din kritiske sans.

Om MikaVandborg.dk

Mikavandborg er mit andet jeg, og min egen personlige blog, hvor jeg skriver om alt det, der interesserer mig og alt der er skod.

Musik er min passion, men jeg er også ret vild med at lave dårlig mad, forfærdelige DIY-projekter, og spæde til forbrugsfesten med min købemani

Når jeg ikke blogger, lever jeg et ustruktureret familieliv i en lille landsby lige uden for en større dansk købstad, hvor jeg nok aldrig flytter fra. Mit private familieliv er ikke en del af min blog.