Mika Vandborg – Wall of books
speakerweb.dk
Skrevet af Kim Søndergård den torsdag, 4 april 2013
timthumb.php
Jeg stod engang på gaden og under åben himmel, lige midt i Mexico City, hos en lokal vinylforhandler og købte en billig gammel vinyl med The Doors, som hedder ”Absolutely live” eller ”Absolutamente en vivo” hvis man skal tage den direkte titel fra pladeselskabets mexicanske afdeling.
Det er absolut et album, der er værd at lytte til og en af mine favoritter med The Doors og når jeg hører den vinyl, tænker jeg tit tilbage på gaderne og øjebliksbillederne fra Mexico City.
Mika Vandborg har netop udgivet et album med titlen ”Wall of books” og på en eller anden måde fører det album også tankerne tilbage for mig, ikke til Mexico og ikke fordi det lyder som The Doors, men fordi der bare er en vis tankevækkende og eftertænksom god gammel atmosfære på hans udspil, som fysisk kan købes på både CD og vinyl.
Sangene
Mika Vandborg er og har altid været guitarist med meget stort G. Det er der absolut ingen tvivl om og der er altså bare en eller anden stemning fra hans egne forbilleder, som går igen på ”Wall of books” og jeg er personligt ret sikker på at hele arrangementet i sangene er kommet til verden før der er sat punktum i de endelige tekster på sangene, men man kan såmænd af og til også blive en smule i tvivl, for nogle gange virker teksterne faktisk også ret så fantastiske og der er bestemt nogle fine eftertænksomme passager igennem hele ”Wall of books”
Teksterne på sangene ”Ocean Boulevard” -  ”Robert F. Fox” og især ”Hall Full Of Music” slår simpelthen benene væk under mig. De tekster er fuldstændig fantastisk skrevet og det er lige ved og næsten, at man egentlig fornemmer, at man måske selv står der i øjeblikket.
FEDT Mika, Så er det sagt!
Hall Full Of Music – Er skrevet direkte til den afdøde Henrik Hall fra bandet Love Shop, som jo desværre tabte kampen til kræften og den sang er en hyldest til ham, fra Mika, som bare tydeligt så den der kæmpe store ”Hall” fyldt med rock ’n roll og en fed spade, som Hall elskede og trådene er meget tydelige i både teksten og i arrangementet, som stikker tilbage til The Beatles.
Ovenstående er mine favoritter, men alle teksterne gror hele tiden og det er længe siden, at jeg har hørt et SÅ solidt og rockende hyldestnummer, som ”Hall Of Music”.
Timeline
Der er en tidslinje på ”Wall of books” og det hører man tydeligt, når der dykkes ind under huden på sangene og deres mange forskellige udtryk og lydmæssigt er det her album da også en hyldest til alle Mika Vandborgs forbilleder og en svunden tid fra 1960 – 1970.
Der startes lidt Jeff Healey-agtigt ud med titelnummeret, som hænger sammen med skæring 2, hvor man stille og roligt fra start ledes videre ind i et land fyldt med den sidste æra fra The Beatles, lænet meget solidt op ad dørkarmen til John Lennon solo.
Jeg synes, der er meget lyd fra Liverpool på ”Wall Of books”, men det er altså rigtigt godt og det holder, for det bliver serveret på en personlig måde uden at være kopi og det er jo dét Mika virkelig er så god til samtidig med at han har sin egen signatur, når han spiller.
Der er også meget tydelige tråde tilbage til alle de store komponister og guitarister fra fortiden på hele albummet, som har inspireret Mika Vandborg igennem tiden og Jimi Hendrix er mere end svær at komme udenom på dette album, men Mika indrømmer også meget gerne, at han er totalt fan af alt, hvad Hendrix lavede i de få yderst kreative år, hvor han var et kæmpe navn og stormede frem ud af det blå.
Der er ikke så meget AC/DC og vildt syret Hendrix over det her album som på de foregående, men det gør ikke noget, for det er rigtigt lækkert produceret og når bare det, som man hører er af bedste, inderlige og personlige karakter, så skal det hele nok gå og det gør det absolut også på ”Wall of books”, som er en moderne tidsrejse tilbage i tiden i hele produktionen af albummet, der lukkes ned med et solidt og tungt bluesnummer, som virkelig sætter Mikas signatur på albummet og hvor han musikalsk lige smider en ”bette” hilsen af sted til BB King.
Albummet rummer mange elementer, hvilket også skyldes de dygtige musikere, som Mika har samarbejdet med og sammen følger de den hele vejen hjem, som det skal gøres, når de lidt for oversete guitarister, med meget på hjerte, får taletid på deres helt egen lækre måde.

Fyens Stiftstidende
fyn stifts anm.

logo_mb
MikaVandborg-web-200x300
Mika Vandborg
Navn: Mika Vandborg Udgivelser: Under The Sun, 2010 og Wall Of Books (2013)
Mika Vandborg har udgivet albummet Wall Of Books. Ikke debut, ikke det andet, men 3 solo-album fra Mika. Selv fortæller Mika at sangene er et hudløst ærligt vidnesbyrd om det at miste og det savn der oftest forekommer efter tabet. Wall Of Books er en hyldest til livet og en kærlighedserklæring til det der var og det der kommer.
Mika Vandborg er kendt som guitarist og nu som sanger.  Albummet er en rejse tilbage i tiden til hans nu afdøde far og referencer til pladesamlingen i barndomshjemmet som blev flittigt benyttet på pladespilleren.
Wall Of Books er titelsangen der handler om faderen.  Savnet og glæden ved at se sin far slumre ved bogreolen i barndomshjemmet er nu stykket sammen til tekst og langvarige soloer på guitaren.  Et savn knækket ned til gennemtænkte toner. Vokalen igennem albummet er lagt i high key og rammer virkeligt sit potentiale i sangen Twelve Keys of Reprise. Kompositionen i sangen er en reference til menneskets livcyklus fra fødsel, barndom, ungdom til voksenliv og sidst, døden.  Stemmerne klinger smukt sammen og giver sangen et værdigt og følelsesladet udtryk.
Doing Fine er en hyldest til Mika selv. At han har turde tage springet og synge sine sange på egen hånd og det er hvad sangen handler om. Endnu engang kommer Mika fingerfærdigheder frem på en blæret guitarsolo som hele pladen bærer pænt meget præg af.
At hverdagen kan spille en stor rolle for mange mennesker er Robert F. Fox 1944 et klart bevis på. På en tur igennem New Yorks gader fald Mika over en gammel militærjakke hvori navnet Robert F. Fox 1944 stod.  Tankerne om hvem han var og hvad der er sket, har fået Mika til at skrive denne sang.  Vokalmæssigt er denne sang mere country-rock inspireret og high key er lagt på hylden.
At Mika Vandborg har autistiske træk når det gælder musik, kan bl.a høres og ses på Hall Full of Music.  Baggrunden på nummeret er at den handler om Henrik Hall der kommer frem i små hints og referencer. Det er Halls energi som fascinerer Mika og derfor er sangen indspillet med Boat Man Love, som Hall ofte har spillet med. Vokalen synges i duet med Lars Skærbæk. Hall var en stor Stones fan og derfor har Mika skrevet sangen i lighed med ”Exil On Mainstreet”.
Ikke alle sange er nævnt her, da Mika Vandborgs album ”Wall Of Books” er en god plade at gå på opdagelse i. Har du muligheden og er en stor guitarsolo-fan og kender til musik fra bl.a Bob Dylan, The Rolling Stones og B.B. King kan du sikkert finde nogle gode numre på denne plade.  Det er gennemtænkt på et næsten autistisk plan, fantastisk gode guitarsoloer og med masser af historie.

Goodtimes-magazin.de
ROCK
MIKA VANDBORG
WALL OF BOOKS
 
The Danish guitarist, who is also on the road with the band The Gnags unterwegs, has presented a solo album, WALL OF BOOKS which thrives on a singing, warm guitar tone, Vandborg´s immediately  impressive falsetto voice and attractive song ideas lebt: The title track, for a start, oozes a dreamy, intensive atmosphere with the help of Christer Jansson (dr), Peter Kjøbsted (b) und Mikkel Damgaard (Hammond). It leads harmonically into the also mid-tempo beauty “Twelve Keys Of Reprise“. For “Ocean Boulevard“, it had been Vandborg´s intention to capture the relaxed vibes of an album he has always loved, Eric Clapton´s work of the same name. He succeeds wholeheartedly in terms of  sound and instrumentation, while Gospel-Soul of this number is 100% Vandborg. The catchy “Doing Fine“ is based on a Wyman-Watts-Stones Funk à la “Miss You“. “Forever And A Day“ gets its impact via Morten Lambertsen´s string arrangement, and in five of his songs, trombone, sax and flugelhorn glide into the picture, without ditracting from Vandborg´s guitar domination, which he applies majestically for his sensitive “Blues For BVS“ - a true masterpiece. (Gateway Music/Import, 2013, 9/50:26) utw
Uli Twelker


Rocklyden fra barndommen i Åbyhøj
logo
AF JØRGEN RYE

Offentliggjort 03.02.13 kl. 07:00

Mika Vandborg, guitarist i Gnags og Love Shop, udgiver sit tredje soloalbum, ”Wall of books”, der handler om barndomshjemmet i Åbyhøj og faderen Bent Vandborg Sørensen, der døde i 2010.

»Jeg er holdt med at øve. Så jeg bliver bedre og bedre.«
Siger 42-årige Mika Vandborg, og så griner han lystigt under cykelstyrskægget.
Egentlig burde han slet ikke optræde i denne lokale avissektion, for han bor ikke i Aarhus mere.
Han bor i Vanløse med sin kone, Trine Vandborg, og parrets to børn, for i 1997 udskiftede han Aarhus med hovedstaden.
Platformen og netværket er bare 10 gange større i hovedstaden, når man vil leve af at spille rockmusik, som han siger.
»Hvis jeg var blevet i Aarhus? Så var jeg nok blevet musikpædagog eller sådan noget. For der var simpelthen alt for lidt at lave som musiker. Men undervise er ikke det, jeg vil. Jeg vil jo spille guitar,« siger han.
Men Mika Vandborg er stadig rigtig meget Aarhus, for hans nyeste soloalbum, ”Wall of books”, der udkommer den 18. februar, er lyden af barndomshjemmet på Helgesvej i Åbyhøj, hvor han er født og opvokset.
Pioner inden for pædagogik
Han gik på Åby Skole og voksede op med en hel masse musik i og omkring skolen.
Den retning fortsatte på Aarhus Statsgymnasium, hvor han bl.a. mødte sin nuværende kone.
Hans mor er Kirsten Nissen, tidligere formand for Socialpædagogisk Landsforbund, og hans fars navn, Bent Vandborg Sørensen, er i den grad kendt inden for den pædagogiske verden, da han var en pioner inden for udvikling af pædagogik for børn med autisme og ADHD og leder af Langagerskolen.
Bent Vandborg Sørensen døde i 2010 som 64-årig.
Titelsang af sorg
»Jeg har altid sagt, at jeg aldrig bliver voksen. Jeg er jo sådan en drengerøv, der spiller rock. Men når man mister sin far, så bliver man voksen. Når den altid sikre forbindelse pludselig forsvinder,« siger Mika Vandborg, der var tæt knyttet til sin far.
Ud af sorgen og savnet kom titelsangen ”Wall of books” dalende, mens han ellers havde sat kurs mod et album fuld af vild rock.
Han genkaldte billedet af sin far siddende i sin stol i en stue tapetseret med bøger, og det blev startskuddet til en stribe sange, der i både ord og musik trækker tråde tilbage til dengang, da faderen havde Eric Clapton, Bob Dylan og Neil Young i rotation på pladespilleren.
Spar psykolog--regningen
»Spar psykolog-regningen. Lav en plade,« bemærker Mika Vandborg med sort humor og garanterer et ”hudløst ærligt” album og en musik, der passer til dengang. Og et guitarspil, som apropos indledningen er lidt mindre lir og lidt mere sjæl. Ikke så hurtigt, vildt og overfladisk som dengang i ”de unge dage”.
»Man bliver jo ældre. Og klogere,« som han smilende siger.
Ærlig sanger
Hvor Mika Vandborg på tidligere soloalbum har hyret sangere som Allan Vegenfeldt, Mads Langer og Dicte ind, hedder sangeren denne gang Mika Vandborg med følgende begrundelse:
»Det kunne ikke være anderledes. Jeg er nok ikke verdens største sanger, men det er Neil Young jo heller ikke. Til gengæld er han ærlig.«
Og Mika Vandborg tilslutter sig gerne forgængeren på guitarposten i Gnags, Per Frost, der har beskrevet god musik således:
»Når der er hul igennem til sjælen.«


cef46aaf0b11_136057604149_coverstor2
Anmeldelse / CD
Mika Vandborg Wall Of Books
Gateway Music | Udkom 18. februar 2013
Anmeldt af Jan Opstrup Poulsen
GAFFA
starbsmallstarbsmallstarbsmallstjerne-toneddownstjerne-toneddownstjerne-toneddown
3 stjerner
Læserne
hstar_30hstar_30hstar_30hstar_30hstar_30hstar_30
Endnu ikke anmeldt af læserne


Instrumentalisten går solo med et langt guitarbrus
Det er den gammelkendte historie om den evige sideman, der går solo, men aldrig rigtig når sine arbejdsgiveres højder. For guitaristen Mika Vandborg handler det dog ikke om det store gennembrud som solist, men at dyrke sine musikalske referencer og folde sit guitarspil ud på egne præmisser. Og derfor slipper Mika Vandborg bedre fra solistprojektet end mange af sine kollegaer.
Mika Vandborg har sin daglige gang som sikker ankermand i blandt Love Shop, og Wall Of Books er hans tredje soloalbum, hvor han dyrker de klassiske rockkunstnere som Rollings Stones, J.J. Cale og Eric Clapton. Med Mika Vandborgs ret begrænsede sangstemme og et prægnant og flydende guitarspil lægger han sig kraftigt op ad sidstnævnte.
Wall Of Books er ikke blot en teknisk opvisning fra den stilsikre guitarist, men en fin lille musikalsk rejse i ikke mindst den blues- og fusionsinspirerede afdeling. Og selvfølgelig med store mængder guitarspil, som albummet igennem er fint doseret. På den måde lukker Mika Vandborg ned for lir og giver plads til de let melankolske melodier.